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  • 土地利用計劃의 變化ㆍ發展 過程에 關한 硏究 1999년 2월 내용보기 초록보기

    저자 : 김세신, 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 출간년월 논문제목 본문 논문초록 논문저자 저널종류
    1999년 2월 土地利用計劃의 變化ㆍ發展 過程에 關한 硏究 ABSTRACT
    Ⅰ. 序論
    Ⅱ. 背景 : 戰後 美國의 土地利用計劃
    Ⅲ. 分析 : ULUP 各 版의 內容과 特徵
    Ⅳ. 綜合 : ULUP 土地利用計劃 變化의 特徵
    Ⅴ. 示唆點 : 우리나라 土地利用計劃에의 含意

    參考文獻
      In an attempt to develop research agenda for Korean land use planners, this paper summarizes major changes and development of land use planning theories and methodologies ever the last 40 years based upon intertemporal, comparative contents analysis of the 1st, 2nd, 3rd, and 4th editions of Urban Land Use Planning (ULUP) written by F. S. Chapin, Jr. and his colleagues. Besides increasing computer technology application to land use planning, it identifies two major trends of the field ; firstly, a shift in emphasis from advance plan-making to implementation and develpoment management, secondly, a shift from pro-development to pro-environment and growth management planning. With regard to the latter in particular, it attempts to develop methodologies of environmentally sensitive land use planning, modifying the traditional location and space allocation method in various ways. 김세신, 최막중 국토계획
  • Toward a Desirable Policy for Preservation of Prototypical Structure of Historic Cities 1999년 2월 내용보기 초록보기

    저자 : 김경대

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 1999년 2월 Toward a Desirable Policy for Preservation of Prototypical Structure of Historic Cities 國文要約
    Ⅰ. Introduction
    Ⅱ. The Prototypical Structure of the Capital of Shilla and Systems for its Preservation
    Ⅲ. Direction of Preservation Policy for the Capital of Shilla
    Ⅳ. Conclusion
    NOTE
    REFERENCES
      개별적인 문화재 만을 보존하는 현재의 제도 속에서 歷史的 街區, 街路網 등의 보존은 제외되어 있고, 특히 歷史的 景觀의 保存도 도시개발의 經濟性 論理에 소외되어 있어 총체적으로 歷史性의 보존이 개별 문학재 몇몇을 보존하는 수준에 그치고 있다.
      도시 전체를 보존하기 위해 원형 구조의 파악은 필수적이며, 본 연구에서는 신라왕경 원형의 空間的 範域과 空間構造의 特性을 街路網, 宮闕의 配置, 坊制의 形狀과 構成原則을 중심으로 분석하여 이를 기초로 향후 왕경의 원형을 복원하고 보존하는데 하나의 基準을 提示하고자 하였다.
      또한 도시 전체 보존의 틀을 수립하여 기존의 개별 점적인 문화재를 체계적으로 보존하고, 도시전체의 역사성을 증진하기 위하여 도시를 구성하는 要素 單位를 類型化하고, 요소간의 상호관계를 보존의 틀로 제안하였다.
      保存體系는 장차 都市計劃, 景觀計劃, 文化財 保護區域의 설정 등 實行計劃이 수립될 때의 준거틀 역할을 할 것이며, 歷史都市의 正體性 구현에 바탕이 되는 基本思考가 될 것이다.
      이 연구에서는 체계적인 도시보존을 위한 국가적인 입법과 역사도시 선정, 고도보존법 제정등과 각종규제, 토지보상을 위한 제도 정비, 왕경복원 및 관리를 위한 재원확보방안, 지자체의 조례정비 및 시민참여 등의 국가적, 재정적, 제도적, 도시적 과제 및 정책방향에 관해 논하고자 하였다.
    김경대 국토계획
  • 大學周邊의 物理的 環境實態에 關한 硏究 1999년 4월 내용보기 초록보기

    저자 : 김한수

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 1999년 4월 大學周邊의 物理的 環境實態에 關한 硏究 ABSTRACT
    Ⅰ. 序論
    Ⅱ. 對象地域의 特性 및 土地利用
    Ⅲ. 施設分布 現況
    Ⅳ. 距離別 施設分布
    Ⅴ. 特定業種의 分布
    Ⅵ. 學生들의 意識構造
    Ⅶ. 結論 및 提言

    參考文獻
    (부록 그림)
      This study is designed to investigate environment of university surroundings and to measure campus neighborhood boundary focusing on the facilities and their functions. The main findings are follows.
      First, relaxing and entertainment facilities such as beer hall, coffee shop, restaurant occupy a larger proportion than research and education related facilities near university campus. Second, densities of billiard pools and restaurant are higher near campus than other place while facilities essential to everyday life such as drug stores, beauty shops, medical clinics are located in and/or near residential areas. Third, campus neighborhood boundary is evaluated about 200-300m from main entrance of university campus in the case of the study area. Fourth, the location of commercial facilities should be regulated by planning tools such as action plan in order to harmonize land use and facility with education around university.
    김한수 국토계획
  • An Experiment in Land Use Planning with Geographic Information System 1999년 4월 내용보기 초록보기

    저자 : 김승태

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 1999년 4월 An Experiment in Land Use Planning with Geographic Information System 國文要約
    Ⅰ. Introduction
    Ⅱ. The Conceptual Design of the modeling system
    Ⅲ. Experimentation of the Modeling System
    Ⅳ. Comparative Analysis
    Ⅴ. Conclusion
    References
      전통적인 토지이용계획에서 활용되는 도구(Tool)는 대부분 정적(Static)이어서 이들이 사용하는 정보는 어떤 특정한 시기에 대한 부분적인 묘사에 불과했다. 그러므로 다양한 인자들 간의 지속적인 적응(Adaptation) 관계에 의한 도시변환(Urban Transformation)과정을 해석하거나 예측하기가 어려웠던 것이다. 이러한 맥락에서 본 연구는 토지이용 계획 과정에서 일어나는 서로다른 용도지역 간의 역동적인 상호작용 즉, 장래토지이용 용도지역간의 공간적인 상층 관계를 모형화하고 이를 해소하는 방안을 실험하고자 한다. 이 목적을 달성하기 위하여 지리정보체계(GIS) 기술중에 하나인 카토그래픽 모데링(Catographic Modeling)의 공간분석기능과 역동적인 과정을 가능하게 하는 셀룰러 오토메타(Cellular Automata)의 개념을 도입한 체계를 계발하여 실험하고 있다. 본 연구에서 다루고 있는 용도지역간에 공간적인 상층은 어떤 한 지역을 계발하고자 할 때, 한개 이상의 용도지역이 통일한 지역에 입지선정하는 상태를 의미하며, 이러한 공간적인 상층을 해소하기 위하여 일반적으로는 어떤 특정용도지역에 우선권을 부여하고 있으나 본 연구는 상호 동등한 상태에서 해결할 수 있는 방안을 실험하고 있다. 김승태 국토계획
  • 基盤施設 制約條件下에서의 都市開發容量과 土地利用密度 1999년 6월 내용보기 초록보기

    저자 : 최막중, 김진유

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 1999년 6월 基盤施設 制約條件下에서의 都市開發容量과 土地利用密度 ABSTRACT
    Ⅰ. 序論
    Ⅱ. 基盤施設容量과 開發規模의 關係 : 理論的 模型化
    Ⅲ. 模擬實驗
    Ⅳ. 結論

    參考文獻
      This study attempts to find out a systematic and operational method to control urban development density given infrastructure capacities. It first identifies functional relationships between road. subway, water supply, and sewerage capacities and development densities. Simulations are then carried out under various scenarios for the central areas in Seoul. Simulation results show that the central areas are underdeveloped compared to the infrastructure capacities. while the current level of density regulations needs to be tightened in order to prevent excess development that causes infrastructure shortage. Cumulative effects of development activities are also estimated. suggesting that the average density should decrease as the size of development area increases. Meanwhile sensitivity analysis demonstrates that. if automobile travel demand is substituted by subway. urban development density can increase without additional investment on roads. 최막중, 김진유 국토계획
  • 新都市 商業用地 供給規模에 關한 事後評價 1999년 6월 내용보기 초록보기

    저자 : 최막중, 박영규

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 1999년 6월 新都市 商業用地 供給規模에 關한 事後評價 ABSTRACT
    Ⅰ. 序論
    Ⅱ. 分析의 틀
    Ⅲ. 商業用地의 特性과 未賣却 要因
    Ⅳ. 商業用地의 需要豫測, 計劃 및 供給 規模
    Ⅴ. 結論

    參考文獻
    〈부록 1〉 공동주택 단지내 상가 표본
      A large portion of commercial area has remained unsold in New Towns around Seoul since they were developed in early 1990s. As an ex post evaluation for the case of Bundang New Town, this study confirms that oversupply of commercial floor area is the main reason for low salability, by showing statistically that the probability as well as the speed of sale in individual lots are inversely related to aggregate ratio of commercial to residential floor areas.
      Reviewing the planning process of demand forecasting, land use planning, and urban design in Bundang New Town, it further shows that the commercial floor area actually supplied is about three times larger than the forecasted floor area of demand. The excess supply is attributed to increase in commercial land area in the land use planning stage, increase in floor area ratio in the urban design stage, and additional commercial facilities supplied in residential area. These three factors account for approximately 30%, 50%, and 20% of the amount of excess supply respectively.
    최막중, 박영규 국토계획
  • 驛勢圈의 土地利用 및 利用行態 分析에 關한 硏究 1999년 8월 내용보기 초록보기

    저자 : 김동찬, 임동민

    • 대한국토·도시계획학회
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  • 1999년 8월 驛勢圈의 土地利用 및 利用行態 分析에 關한 硏究 ABSTRACT
    Ⅰ. 序論
    Ⅱ. 彌阿三距離 驛勢圈 土地利用分析
    Ⅲ. 驛勢圈의 利用行態 分析
    Ⅳ. 結果 및 考察

    參考文獻
      This study surveys a land use and a satisfaction on surrounding of Mia-samgori subway station. It aim to present a basic data for subway area development as center function of local living. This study is stepped with analyzing land use by field and document surveys, level of satisfaction by questions.
      Findings on survey are as follows.
      1. Most subway area is a living place but this is used commercially, there are selling facilities along boulevard.
      2. A road plan with car-centered lead to a lack of parking area and a difficulty of walking. As a result, this area is difficult of approach to subway station.
      3. This area don’t have resting places like park-green and square.
      4. Most user used this area for the purpose of shopping, meeting and business by bus and village bus or on foot at weekend and stay about 2 hours.
      5. The multi regression analysis"s result of level of satisfaction for subway area facilities have a formula. that is Y=0.519+0.140 X2 + 0.180 X3+0.149 X5+0.126 X6+0.225 X7 (R²=0.672)
      In this point, the development plans for activity in Mia-samgori subway area as follows. First, we have to prohibit thoughtlessness development and increase of commercial facilities and accumulate commercial activity. this area needs improving a existing road and planning pedestrian road for user. And it will make a good approach to subway station with improvement and magnification of traffic means and activate a commercial activity.
      Second, we have to make use of an useless land and a public space as resting places like park, green, square, these planning promote restfully, pleasant living and using environment. A street express well a city image, so we make a local image using a visual and aesthetic environment of a street.
    김동찬, 임동민 국토계획
  • Greenbelt and Dynamic Urban Development Strategies 1999년 10월 내용보기 초록보기

    저자 : 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 1999년 10월 Greenbelt and Dynamic Urban Development Strategies 國文要約
    Ⅰ. Introduction
    Ⅱ. Analytical Framework
    Ⅲ. Social Costs and Benefits of Greenbelt : Dynamic Perspective
    Ⅳ. Conclusions
    Notes
    References
      본 연구는 도시성장 단계에 따른 그린벨트(개발제한구역)의 사회적 비용과 편익의 변화를 비교함으로써, 동태적 관점에서 그린벨트 정책과 함께 하나의 ‘패키지’를 이루어야 하는 도시공간구조 및 도시개발 전략을 제시하는데 목적이 있다. 중ㆍ소도시의 경우에서와 같이 도시확산의 압력이 그린벨트에 의해 저지되는 단계까지, 그린벨트는 도시용 토지ㆍ주택 공급제약에 따른 후생손실에도 불구하고 도시확산에 따른 교통비용 및 환경비용을 절감시킨다는 측면에서 바람직한 토지이용정책이 될 수 있다. 그리고 이 단계에서 장래 도시성장을 예상하여 광역 도시공간구조 전략에 따라 미리 ‘자족적’인 신도시 개발을 계획한다면, 향후 도시확산의 압력이 가중되어 대도시의 경우에서처럼 그린벨트 외곽에 개구리 뜀뛰기식 도시개발이 이루어진다 하더라도 그린벨트 정책은 여전히 정당화될 수 있다. 그러나 이러한 사전적인 계획 없이 그린벨트를 뛰어 넘어 침상도시가 개발되고, 더욱이 도시공간구조의 離心化ㆍ교외화 정책이 추구된다면, 그린벨트 정책은 토지ㆍ주택시장에서의 후생손실은 물론이고 추가적인 교통비용 및 환경비용의 발생을 초래함으로써 더 이상 합리화될 수 없다. 이에 따라 광역 도시공간구조 전략이 부재한 상태에서는 일단 기성시가지에 대한 적극적인 재개발 정책을 통해 도시확산을 최대한 억제할 필요가 있다.
      본 연구는 그린벨트의 긍정적ㆍ부정적 효과가 개별 도시의 성장단계에 따라, 또한 무엇보다도 그린벨트가 다른 도시개발 전략과 어떻게 조합되느냐의 여부에 따라 다르게 나타날 수 있음을 보임으로써, 그린벨트 정책에 대한 작금의 이분법적 사고에 대해 경종을 울림과 동시에, 그린벨트 문제는 그린벨트 정책 자체만을 떼어놓고 보아서는 해결될 수 없음을 강조하고 있다. 그린벨트 정책은 ‘자족적’인 신도시 개발 정책 및 도시재개발 정책과 통합된 하나의 광역 도시개발전략 ‘패키지’로서 접근되어야 하며, 이러한 점에서 그린벨트는 단순히 도시개발을 억제하는 수단이 아닌, 적극적으로 도시개발을 특정 지역(신도시, 기성시가지)으로 유도하는 정책수단이 되어야 할 것이다.
    최막중 국토계획
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