컨텐츠 바로기기

HOME > 통합검색

Korea Planners Association 통합검색

'토지' 에 관한 검색 결과입니다.

전체선택

  • 규제의 소비자 관점에서 본 토지이용규제의 합리화 2005년 3월

    저자 : 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 도시정보
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 출간년월 논문제목 본문 논문초록 논문저자 저널종류
    2005년 3월 규제의 소비자 관점에서 본 토지이용규제의 합리화 최막중 도시정보
  • 都農 地價關係를 이용한 都市土地市場의 範圍와 規模 및 需給不均衡에 관한 實證分析 1994년 8월 내용보기 초록보기

    저자 : 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 1994년 8월 都農 地價關係를 이용한 都市土地市場의 範圍와 規模 및 需給不均衡에 관한 實證分析 ABSTRACT
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 이론적ㆍ실증적 분석의 틀
    Ⅲ. 도시 토지시장의 범위와 규모
    Ⅳ. 도시 토지시장의 수급불균형
    Ⅴ. 결론

    參考文獻
    〈부표〉
      This study explores three different issues of the Seoul metropolitan land market in one integrated theoretical framework that focuses on the relationship between urban and agricultural land values in the urban periphery; 1) how large the geographic sphere of the metropolitan land market is, 2) how big the market volume is in terms of total and average land values, and 3) what the degree of mismatch between demand and supply of urban land is. Using the land value gradient model, it first estimates that the urban-rural boundary of the Seoul metropolitan land market, which is defined as the radius where urban land value is equal to the sum of agricultural land value and development costs, has expanded from around 25㎞ in the 1960s to approximately 40㎞ in the late 1980s. Representing the maximum distance for which commuting is possible and thereby land can be bid for urban uses, the projected boundary is then used to construct total and average urban land value indices of the metropolitan land market for the 1963-1989 period. Finally, based upon the multicausal land value model which controls transportation, employment, and greenbelt effects, it demonstrates in quantitative terms that the Seoul metropolitan land market is in a significant excess demand for urban land and a considerable shortage of urban land supply in the late 1980s. This result is derived from the fact that, when land is converted from agricultural to urban uses on the urban development fringe between 15㎞ and 25 ㎞, developed land is about 3 to 6 times as valuable as its original agricultural value, while the ratio would be only around 1.5 if the metropolitan market is in a competitive equilibrium. 최막중 국토계획
  • 용적률 및 개발용도 규제의 변화가 주택가격과 지가에 미치는 영향에 관한 이론적 분석 2001년 6월 내용보기 초록보기

    저자 : 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 2001년 6월 용적률 및 개발용도 규제의 변화가 주택가격과 지가에 미치는 영향에 관한 이론적 분석 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 분석모형
    Ⅲ. 정책영향 분석
    Ⅳ. 결론 : 정책적 시사점
    인용문헌
      Based upon housing and land market equilibrium model and urban economic theory, this paper theoretically investigates the effects of strengthening of land classification (allocation to development and preservation uses) and density regulations on housing and land prices, a major policy concern related to recent changes in land use legislations in Korea. Comparing closed city, open city, and two-region models, it identifies various effects and policy implications particularly by distinguishing local/direct from global/indirect effects on land prices and taking account of spillover effects on surrounding regions in the same housing and land market area. To minimize the impacts of changes in land classification and density regulations on housing and land prices, it also suggests that strengthening of one regulation be packaged with relaxation of the other. 최막중 국토계획
  • Redevelopment After New Development 1997년 12월 내용보기 초록보기

    저자 : 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 1997년 12월 Redevelopment After New Development 國文要約
    Ⅰ. Introduction
    Ⅱ. An Economic Model of Redevelopment
    Ⅲ. Simulation
    Ⅳ. Conclusions
    Notes
    References
      본 연구는 최근 수도권 신도시 및 준농림지역에 건설된 고층아파트들의 장래 재건축 문제를 진단하고 있다. 이러한 문제가 제기되는 까닭은, 향후 이 지역 아파트들의 재건축을 위해서는 건물 용적의 추가적인 증가가 필요하고, 도한 그 증가량은 도시주변부의 주택가격이 상대적으로 낮은 수준임을 고려할 때 이에 반비례하여 커져야 할 것이나, 이 지역 아파트들은 이미 상당 수준 고밀 개발되어 있어 주택가격 또는 이를 반영한 지가가 크게 상승하지 않는 이상 추가적인 밀도 증가의 여지가 많지 않기 때문이다.
      재건축의 경제 모형(최막중, 1997)을 동태적 차원으로 연장ㆍ변환시키고, 대표적으로 분당 및 용인, 화성군에 1990년대 들어 건설된 아파트들을 대상으로 모의실험을 한 결과, 분당지역의 경우 앞으로 지가가 최소한 연평균 11~14%, 용인ㆍ화성군의 경우 16~17%씩 상승하여야 향후 50년(2045년) 이내에 재건축 사업의 경제성을 보장할 수 있다는 결론이 도출된다. 반면 향후 20년이 지난 시점(2015)에서 재건축 사업이 가능하기 위해서는, 분당의 경우 연평균 17~25%, 용인ㆍ화성군의 경우 연평균 30~33% 만큼 지가가 상승하여야 한다(이상 법정 용적률 400%, 주택평수 증가율 150% 가정).
      이러한 결과는 지난 1980~95년간 서울의 연평균 지가상승률이 13.9%였으며, 1990년대 들어 지가상승률이 크게 둔화되었다는 사실 등을 고려할 때, 향후 이 지역 아파트들의 재건축은 결코 낙관할 수 없는 과제임을 시사하고 있다. 특히 준농림지역은 신도시 지역에 비해 지가 수준이 낮음에도 불구하고 건물 밀도는 거의 동일하거나 높은 수준으로서 재건축의 경제적 타당성은 더욱 희박한 것으로 나타난다. 이는 장래 이 지역 아파트들의 집단적 슬럼화의 가능성마저 경고하는 것으로, 현재 시점에서 토지이용의 비효율성은 곧바로 미래 시점에서 재건축의 불투명성 문제로 직결되어 지속가능한 도시개발의 위협 요인으로 작용한다는 사실을 깨우쳐 주고 있다.
    최막중 국토계획
  • 土地利用計劃의 變化ㆍ發展 過程에 關한 硏究 1999년 2월 내용보기 초록보기

    저자 : 김세신, 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 1999년 2월 土地利用計劃의 變化ㆍ發展 過程에 關한 硏究 ABSTRACT
    Ⅰ. 序論
    Ⅱ. 背景 : 戰後 美國의 土地利用計劃
    Ⅲ. 分析 : ULUP 各 版의 內容과 特徵
    Ⅳ. 綜合 : ULUP 土地利用計劃 變化의 特徵
    Ⅴ. 示唆點 : 우리나라 土地利用計劃에의 含意

    參考文獻
      In an attempt to develop research agenda for Korean land use planners, this paper summarizes major changes and development of land use planning theories and methodologies ever the last 40 years based upon intertemporal, comparative contents analysis of the 1st, 2nd, 3rd, and 4th editions of Urban Land Use Planning (ULUP) written by F. S. Chapin, Jr. and his colleagues. Besides increasing computer technology application to land use planning, it identifies two major trends of the field ; firstly, a shift in emphasis from advance plan-making to implementation and develpoment management, secondly, a shift from pro-development to pro-environment and growth management planning. With regard to the latter in particular, it attempts to develop methodologies of environmentally sensitive land use planning, modifying the traditional location and space allocation method in various ways. 김세신, 최막중 국토계획
  • 基盤施設 制約條件下에서의 都市開發容量과 土地利用密度 1999년 6월 내용보기 초록보기

    저자 : 최막중, 김진유

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 1999년 6월 基盤施設 制約條件下에서의 都市開發容量과 土地利用密度 ABSTRACT
    Ⅰ. 序論
    Ⅱ. 基盤施設容量과 開發規模의 關係 : 理論的 模型化
    Ⅲ. 模擬實驗
    Ⅳ. 結論

    參考文獻
      This study attempts to find out a systematic and operational method to control urban development density given infrastructure capacities. It first identifies functional relationships between road. subway, water supply, and sewerage capacities and development densities. Simulations are then carried out under various scenarios for the central areas in Seoul. Simulation results show that the central areas are underdeveloped compared to the infrastructure capacities. while the current level of density regulations needs to be tightened in order to prevent excess development that causes infrastructure shortage. Cumulative effects of development activities are also estimated. suggesting that the average density should decrease as the size of development area increases. Meanwhile sensitivity analysis demonstrates that. if automobile travel demand is substituted by subway. urban development density can increase without additional investment on roads. 최막중, 김진유 국토계획
  • 新都市 商業用地 供給規模에 關한 事後評價 1999년 6월 내용보기 초록보기

    저자 : 최막중, 박영규

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 1999년 6월 新都市 商業用地 供給規模에 關한 事後評價 ABSTRACT
    Ⅰ. 序論
    Ⅱ. 分析의 틀
    Ⅲ. 商業用地의 特性과 未賣却 要因
    Ⅳ. 商業用地의 需要豫測, 計劃 및 供給 規模
    Ⅴ. 結論

    參考文獻
    〈부록 1〉 공동주택 단지내 상가 표본
      A large portion of commercial area has remained unsold in New Towns around Seoul since they were developed in early 1990s. As an ex post evaluation for the case of Bundang New Town, this study confirms that oversupply of commercial floor area is the main reason for low salability, by showing statistically that the probability as well as the speed of sale in individual lots are inversely related to aggregate ratio of commercial to residential floor areas.
      Reviewing the planning process of demand forecasting, land use planning, and urban design in Bundang New Town, it further shows that the commercial floor area actually supplied is about three times larger than the forecasted floor area of demand. The excess supply is attributed to increase in commercial land area in the land use planning stage, increase in floor area ratio in the urban design stage, and additional commercial facilities supplied in residential area. These three factors account for approximately 30%, 50%, and 20% of the amount of excess supply respectively.
    최막중, 박영규 국토계획
  • Greenbelt and Dynamic Urban Development Strategies 1999년 10월 내용보기 초록보기

    저자 : 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 1999년 10월 Greenbelt and Dynamic Urban Development Strategies 國文要約
    Ⅰ. Introduction
    Ⅱ. Analytical Framework
    Ⅲ. Social Costs and Benefits of Greenbelt : Dynamic Perspective
    Ⅳ. Conclusions
    Notes
    References
      본 연구는 도시성장 단계에 따른 그린벨트(개발제한구역)의 사회적 비용과 편익의 변화를 비교함으로써, 동태적 관점에서 그린벨트 정책과 함께 하나의 ‘패키지’를 이루어야 하는 도시공간구조 및 도시개발 전략을 제시하는데 목적이 있다. 중ㆍ소도시의 경우에서와 같이 도시확산의 압력이 그린벨트에 의해 저지되는 단계까지, 그린벨트는 도시용 토지ㆍ주택 공급제약에 따른 후생손실에도 불구하고 도시확산에 따른 교통비용 및 환경비용을 절감시킨다는 측면에서 바람직한 토지이용정책이 될 수 있다. 그리고 이 단계에서 장래 도시성장을 예상하여 광역 도시공간구조 전략에 따라 미리 ‘자족적’인 신도시 개발을 계획한다면, 향후 도시확산의 압력이 가중되어 대도시의 경우에서처럼 그린벨트 외곽에 개구리 뜀뛰기식 도시개발이 이루어진다 하더라도 그린벨트 정책은 여전히 정당화될 수 있다. 그러나 이러한 사전적인 계획 없이 그린벨트를 뛰어 넘어 침상도시가 개발되고, 더욱이 도시공간구조의 離心化ㆍ교외화 정책이 추구된다면, 그린벨트 정책은 토지ㆍ주택시장에서의 후생손실은 물론이고 추가적인 교통비용 및 환경비용의 발생을 초래함으로써 더 이상 합리화될 수 없다. 이에 따라 광역 도시공간구조 전략이 부재한 상태에서는 일단 기성시가지에 대한 적극적인 재개발 정책을 통해 도시확산을 최대한 억제할 필요가 있다.
      본 연구는 그린벨트의 긍정적ㆍ부정적 효과가 개별 도시의 성장단계에 따라, 또한 무엇보다도 그린벨트가 다른 도시개발 전략과 어떻게 조합되느냐의 여부에 따라 다르게 나타날 수 있음을 보임으로써, 그린벨트 정책에 대한 작금의 이분법적 사고에 대해 경종을 울림과 동시에, 그린벨트 문제는 그린벨트 정책 자체만을 떼어놓고 보아서는 해결될 수 없음을 강조하고 있다. 그린벨트 정책은 ‘자족적’인 신도시 개발 정책 및 도시재개발 정책과 통합된 하나의 광역 도시개발전략 ‘패키지’로서 접근되어야 하며, 이러한 점에서 그린벨트는 단순히 도시개발을 억제하는 수단이 아닌, 적극적으로 도시개발을 특정 지역(신도시, 기성시가지)으로 유도하는 정책수단이 되어야 할 것이다.
    최막중 국토계획
처음 페이지로전 페이지로 1 2 다음마지막으로