컨텐츠 바로기기

HOME > 통합검색

Korea Planners Association 통합검색

'토지' 에 관한 검색 결과입니다.

전체선택

  • 토지이용의 사회적 선택과 다핵도시의 형성 2002년 4월 내용보기 초록보기

    저자 : 이혁주

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 출간년월 논문제목 본문 논문초록 논문저자 저널종류
    2002년 4월 토지이용의 사회적 선택과 다핵도시의 형성 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 분석모형
    Ⅲ. 토지이용 유형의 사회적 선택
    Ⅳ. 多數의 산업용지와 토지이용
    Ⅴ. 투표자 성향의 변화와 토지이용
    Ⅵ. 결어
    인용문헌
      The spatial dimension of zoning and land use politics has been largely ignored in the analytic spatial economics. As an attempt to bridge the gap, the author simplifies the zoning politics as the median voter’s choice problem of zoning features. The study shows that the size, locations, and number of work zones follow the average tastes of the voters with respect to the environmental preferences; the environmental externalities alone can generate a multicentric city even in the absence of agglomeration economies ; and the more homogeneous preferences, the more stable spatial structure against external shocks. 이혁주 국토계획
  • General Equilibrium Model of Urban Land Use-Transportation and the Complementarity Solution 2002년 6월 내용보기 초록보기

    저자 : 이혁주

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 2002년 6월 General Equilibrium Model of Urban Land Use-Transportation and the Complementarity Solution 국문요약
    Ⅰ. Intorduction
    Ⅱ. The Model
    Ⅲ. Complementarity Formulation
    Ⅳ. Equilibrium Solutions
    Ⅴ. Concluding Remarks
    References
      Rhee(1999)는 전통적인 공간가격균형모형에 토지시장을 도입하는 방법을 제시한 바 있다. 본 논문은 Anas and Kim(1996)가 다루었던 토지이용-교통 균형문제를 예로 삼아 상보적 접근법으로 이들 균형문제를 풀 수 있음을 例證한다. 이혁주 국토계획
  • 경로선택을 고려한 토지이용-교통 모형의 개발 2010년 2월 내용보기 초록보기

    저자 : 이혁주, 유상균, 김호기

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 2010년 2월 경로선택을 고려한 토지이용-교통 모형의 개발 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 모형의 구축
    Ⅲ. 연산과정
    Ⅳ. 모형의 실험결과
    Ⅴ. 요약 및 향후 연구과제
    인용문헌
      The interaction between land use and transportation has long been studied in the field of city and transportation planning. However, many integrated models of land use and transportation developed so far deal with market outcomes rather than models the market process itself, so that they tend to have a fundamental problem as a research tool that aims to explain the social and economic phenomena in land use and transportation. Our model bases the choice behavior of travelers on the firm microeconomic theory and provides a methodology that would help describe the generation and distribution of urban activities and their spatial interaction. 이혁주, 유상균, 김호기 국토계획
  • 토지의 기회비용과 일반균형 공간모형 2011년 4월 내용보기 초록보기

    저자 : 이혁주

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 2011년 4월 토지의 기회비용과 일반균형 공간모형 Abstract
    Ⅰ. 연구목적
    Ⅱ. 기존의 방법론과 문제점
    Ⅲ. 모형 및 방법론
    Ⅳ. 방법론의 적용 예시
    Ⅴ. 맺는 말
    인용문헌
      Anas and Rhee (2006)["Curbing Excess Sprawl with Congestion Tolls and Urban Boundaries," Regional Science and Urban Economics, 36: 510-541] claim that the urban growth boundary (UGB) reduces welfare no matter how small it may be. They set the opportunity cost of land to zero, and consequently they ignored the opportunity cost of land saved by the UGB. Because of this omission, their evaluation of the UGB"s welfare impact was biased downward. I present a method of how we may reflect the land cost in the computable general equilibrium model and show that the UGB may not be absolutely harmful when the opportunity cost of land is duly considered. When the land cost is considered, negative welfare impacts of the UGB are cut by 60% of their original estimation. Even in this case, however, the overall conclusion is that the UGB is still very ineffective as a policy instrument cubing the excess sprawl. 이혁주 국토계획
  • 토지이용-교통 일반균형모형의 후생함수와 혼잡통행료 2012년 8월 내용보기 초록보기

    저자 : 이혁주

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 2012년 8월 토지이용-교통 일반균형모형의 후생함수와 혼잡통행료 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 방법론의 개발
    Ⅲ. 방법론의 적용
    Ⅳ. 맺는 말
    인용문헌
      Theory-based numerical models tend to use complicated model structure, so it is not always easy to understand and theorize the findings of those models. Yu and Rhee (2011) provide a methodology that can simplify the rate of welfare change in policy variables in the models a la Anas and Kim (1996). We generalize their methodology to the models with the constant-returns-to-scale production function and apply the methodology to the welfare analysis of congestion tolls. 이혁주 국토계획
  • 연산일반균형모형을 활용한 혼잡세와 대중교통 보조금에 의한 도시의 토지이용 및 교통 환경 변화와 대기오염유발물질 저감 효과에 대한 비교 연구 2013년 4월 초록보기

    저자 : 이혁주, 서찬우, 임재빈, 정창무

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 2013년 4월 연산일반균형모형을 활용한 혼잡세와 대중교통 보조금에 의한 도시의 토지이용 및 교통 환경 변화와 대기오염유발물질 저감 효과에 대한 비교 연구 이 연구는 혼잡세와 대중교통 보조금이라는 두 가지 정책을 통해 도시의 교통량을 감소시킬때, 도시의 토지지용, 교통 환경, 대기오염 등에 나타나는 정책 효과를 이해하고 시각화함을 목적으로 한다. 교통정책이 토지이용 등에 미치는 효과는 장기간의 관측이 필요하므로, 본 연구는 우선 연산일반균형모형을 활용하여 수치해석적으로 접근함으로써 후속 연구의 지표가 되고자 하였다. 혼잡세와 대중교통 보조금은 모두 도시 중심부의 교통량을 감소시키는 것으로 나타났으나 도시 전역에 대해서는 그 효과가 다르다. 혼잡세는 교통비용을 증가시켜 도시민의 거주와 고용을 도시 중심으로 집중시키는 효과가 있다. 대중교통 보조금은 도시민의 통근수단을 버스로 전환하여 교통량 자체는 감소시키지만, 감소된 교통비용에 따라 도시민들이 거주와 고용을 도시 외곽으로 바꾸면서 통근거리를 늘리는 효과가 있다. 결과적으로 두 정책이 비슷한 정도로 교통량을 감소시키도록 조정했을 때, 혼잡세는 대기오염 유발을 강력하게 막을 수 있었지만, 대중교통 보조금의 효과는 크지 않았다. 반면 대중교통 보조금은 경제활동을 크게 감소키지만 않지만, 혼잡세는 도시 전역의 경제활동을 감소시킨다는 부작용이 있었다. 혼잡세와 대중교통 보조금은 도시민의 소득수준에 따라 그 반응이 달라질 것으로 추측된다. 향후 연구에서 소득수준에 따른 행태적 반응에 대한 연구가 이어지기를 기대한다. 이혁주, 서찬우, 임재빈, 정창무 국토계획
  • 조세가 이미 존재하는 정책환경에서 혼잡통행료의 일반균형적 분석방법론 2013년 6월 초록보기

    저자 : 이혁주

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 2013년 6월 조세가 이미 존재하는 정책환경에서 혼잡통행료의 일반균형적 분석방법론 Yu and Rhee (2011) proposed a methodology that simplifies the first-order derivative of the welfare function in the land use-transportation model a la Anas and Kim (1996). I extend their methodology into the second-best world where there are preexisting distortionary taxes. This institutional setting is what has been commonly adopted in the environmental economics of Pigouvian taxes. In this broad line of literature, however, the analytical setting is generally much simpler than the general equilibrium, land use-transportation models. As a first step, I introduce land and labor markets in the model setting of the environmental economics literature, and obtain the similar welfare-analytic results as commonly observed in the literature. 이혁주 국토계획
  • 재산세 경감을 통한 혼잡통행료의 재순환과 정책시사 2014년 2월 초록보기

    저자 : 이혁주

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
    • XML xml링크
  • 2014년 2월 재산세 경감을 통한 혼잡통행료의 재순환과 정책시사 The existing literature mostly discusses recycling Pigouvian taxes through labor income tax. In this paper, we recycle congestion tolls through property taxes. Local governments play the central role in the delivery of transport services in major metropolitan areas around the world, and a sizable amount of local governments' budget is spent for local transport projects. For these reasons, recycling the toll revenues through local governments' fiscal system is not only fiscally pertinent but also politically meaningful. However, the lowered property taxes may work as a factor instigating geographical expansion of a city, and the welfare is lowered by that much. 이혁주 국토계획
처음 페이지로전 페이지로 1 2 다음마지막으로