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  • Regional Accessibility Measurement of Seoul Metropolitan Subway Using GIS 2004년 6월 내용보기 초록보기

    저자 : 이승일

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 출간년월 논문제목 본문 논문초록 논문저자 저널종류
    2004년 6월 Regional Accessibility Measurement of Seoul Metropolitan Subway Using GIS 국문요약
    Ⅰ. Introduction
    Ⅱ. Theory and Model
    Ⅲ. Seoul Metropolitan Area(SMA)
    Ⅳ. Implementation
    Ⅴ. Conclusions
    REFERENCES
      본 연구의 목적은 수도권 지하철이용의 개선을 도모하기 위하여 지하철 네트워크의 형상과 광역적 토지이용분포 및 개별 지하철 역세권의 토지이용분포를 바탕으로 광역접근도를 산출하는데 있다. 이를 통하여 본 연구에서는 비효율적 지하철 이용의 주요 원인으로써 수도권 인구와 종사자가 지하철이용권(door-to-door로 약 1시간 통행거리)에 대해 직주불균형적으로 확산하고 있음을 밝히고 있다. 특히 도심을 에워싸고 있는 서울 내부지역의 지하철이용권에서 불균형 정도의 차이가 더 심하여 지하철이용이 더 불리한 것으로 나타나고 있다. 본 연구에서는 광역 접근도를 계산하기 위하여 벡터기반의 지하철 네트워크와 래스터기반의 토지이용분포를 바탕으로 GIS를 이용한 접근도 계산모델을 개발하여 적용하였고, 서울과 수도권 외곽지역의 지하철이용권에서 불균형정도의 차이를 밝히기 위하여 가중평균 및 GINI계수를 이용하였다. 본 연구는 개별 역세권에 국한하여 접근도를 분석하던 기존 연구와는 달리 광역 역세권의 토지이용분포를 고려하여 접근도를 계산함으로써 지하철의 광역적 이용률을 제고할 수 있는 토지이용정책과 지하철 서비스 및 노선의 개선정책을 지원할 수 있도록 하였다. 본 논문에서는 광역접근도 계산모델의 이론적 배경 및 구성을 설명한 후에 수도권 광역지하철에 대한 모델의 실행과 그에 따른 결과를 다루었다. 이승일 국토계획
  • 신도시 통과 간선도로의 형태에 대한 인접지역 소음시뮬레이션 2006년 10월 내용보기 초록보기

    저자 : 이창효, 장서일, 이승일, 고준희

    • 대한국토·도시계획학회
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  • 2006년 10월 신도시 통과 간선도로의 형태에 대한 인접지역 소음시뮬레이션 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 선행연구 검토
    Ⅲ. 소음관련 법률 및 제도 검토
    Ⅳ. 교통소음 시뮬레이션
    Ⅴ. 결론
    인용문헌
      Generally, intercity artery road connecting new town with its central city detours the new town area, for it affects the environment of the new town. One of the most serious environmental problems from the road is traffic noise. Noise may pose a significant health hazard to the residents. On the other hand the detoured artery road results in more energy and time consumption due to longer access distance to the road. Based on the conception that road shape influences noise propagation, this research proposed several road shapes to a passing artery road through a new town and simulated the traffic noise to its adjacent area. The SoundPlan, a commercial noise simulation software, was used for this task. As a result a depressed road reduced the noise during its propagation much more than flat and elevated one. The research confirmed that the type and arrangement of buildings in the adjacent area are also important planning factors to reduce the traffic noise. 이창효, 장서일, 이승일, 고준희 국토계획
  • 저탄소·에너지절약도시 구현을 위한 우리나라 대도시의 토지이용-교통모델 개발방향 2010년 2월 내용보기 초록보기

    저자 : 이승일

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 2010년 2월 저탄소·에너지절약도시 구현을 위한 우리나라 대도시의 토지이용-교통모델 개발방향 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 선행연구 고찰과 연구 틀 설정
    Ⅲ. 토지이용-교통모델의 발전사
    Ⅳ. 사례 가동모델의 평가
    Ⅴ. 우리나라 대도시 모델 개발방향
    Ⅵ. 결론
    인용문헌
      Due to the global warming, a low-carbon-energy-saving city has become a new urban development paradigm. Land-use transport model is also gaining the interest of urban planers since it is able to simulate the long-term effects of low-carbon urban policies. This paper aimed to provide a scheme to develope a land-use transport model for Korea"s large cities, which would be a low-carbon-energy-saving city. First of all, the domestic researches on the model were examined to understand our own state. On the other hand, the foreign researches assessing operational models with respect to all modeling aspects were investigated with classification of the period to find out the relationship between the change of model development purpose and that of urban development paradigm This resulted in setting some important guidelines to build an applicable model for the cities with very poor experiences in model. 이승일 국토계획
  • 도시개발-교통시설 연동모델 개발 2010년 10월 내용보기 초록보기

    저자 : 고주연, 이승일

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 2010년 10월 도시개발-교통시설 연동모델 개발 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 이론 및 선행연구 고찰
    Ⅲ. 모델 개발 및 DB 구축
    Ⅳ. 남양주시에의 적용
    Ⅳ. 결론
    인용문헌
      The purpose of this research is to develop an urban development and transport infrastructure linking model and to apply it for Namyangju city, which is lying under the pressure of development, in oder to support to find a reasonable and efficient way to plan. The model can estimate the traffic volume assigned to its future alternative transport network according to the urban development scenarios and evaluate their long-term effects using seven indexes with respect to its public and individual influences. The indexes were selected in terms of the paradigm of sustainable urban development. The model was applied for three urban development scenarios linked with two alternative transport infrastructure supply plans. According to the model application, the 4th combination scenario of allocating population and supplying transport infrastructure to the central city area resulted in decreasing traffic energy in the whole city, improving congestion, and reducing social costs. On the other hand, the 6th combination scenario of allocating population and supplying transport infrastructure to the local areas resulted in the most environmental-friendly urban development of Namyangju city. The model is able to be applied to any other cities, if the proper database for the model could be set up. 고주연, 이승일 국토계획
  • 토지이용-교통 통합모델의 개발과 운영 2011년 11월 내용보기

    저자 : 이창효, 고주연, 이승일, 이주일

    • 대한국토·도시계획학회
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  • 2011년 11월 토지이용-교통 통합모델의 개발과 운영 들어가는 말
    토지이용-교통 통합모델의 이해
    통합모델의 발전방향
    가동모델의 적용과 운영사례
    맺음말
    참고문헌
    이창효, 고주연, 이승일, 이주일 도시정보
  • 서울 도시철도 네트워크와 역세권 토지이용 특성을 고려한 도시철도 차내 혼잡도의 영향요인 2014년 2월 초록보기

    저자 : 강영경, 이창효, 이승일

    • 대한국토·도시계획학회
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  • 2014년 2월 서울 도시철도 네트워크와 역세권 토지이용 특성을 고려한 도시철도 차내 혼잡도의 영향요인 Subway has many virtues so that it is appropriate for metropolitan area. Local governments of many metropolitan cities try to encourage people to use subway. However, in Seoul, passengers are heavily concentrated in specific areas. This results in crowded subway train. On the other hand, in some areas, there are few passengers. In light of enormous subway construction cost, this imbalance is inefficient. Therefore, distributing passengers evenly should be considered. To do so, it is needed to identify what factors cause crowed subway train. The goal of this study is to identify the factors using regression analysis. A dependent variable of the model is the average crowding degree from 8 a.m. to 9 a.m. in subway train in Seoul. Independent variables are land use of subway station area, betweenness centrality, and the number of nearby transfer stations. The analysis showed difference of land-use factors' influence by direction of subway and importance of betweenness centrality. This implies that the change of subway line or development of destination station areas with high betweenness centrality may worsen crowding degree of subway train. 강영경, 이창효, 이승일 국토계획
  • 토지이용-교통 통합모델의 수도권 적용을 위한 모델 적합성 연구 2015년 4월 초록보기

    저자 : 이창효, 이승일

    • 대한국토·도시계획학회
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  • 2015년 4월 토지이용-교통 통합모델의 수도권 적용을 위한 모델 적합성 연구 In this research the integration of DELTA and Omnitrans as a land use-transport model, which has wide experience in application for many cities, was selected to apply for the Seoul Metropolitan Area (SMA). Before applying it for simulating sustainable urban policies, the parameters of the location sub-model of DELTA were calibrated using a logit model to assume the parameters of the function of change in utility of location. The independent variables of the model were selected in consideration of Korean housing market: accessibility, cost of location, floorspace per household, and moving distance (whether or not less than 10 km). The results of the model estimation represented that all of the variable are significant and the parameters have high explanatory power. In oder to confirm the reliability of the results, the parameters of SMA model were compared with those of Leicester and Leicestershire Integrated Transport Model (LLITM). While the variable of accessibility affects stronger in the case of SMA model, that of cost of location does reversed. The comparison results acceptably indicate that the City of Seoul has a stronger centrality than Leicester City. 이창효, 이승일 국토계획
  • 수도권전철 역별 네트워크 중심성에 따른 역세권 토지이용패턴 분석 연구 2015년 6월 초록보기

    저자 : 이창효, 홍성표, 이승일

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 2015년 6월 수도권전철 역별 네트워크 중심성에 따른 역세권 토지이용패턴 분석 연구 This research mainly examined how the network centrality of each station affects the land-use pattern of each station area of the Seoul Metropolitan Railway (SMR), applying the methodology of social network centrality. For estimating centrality of each station, the SMR network was established considering travel time (headways, transfer time, moving time, etc.). From the network it was found that degree centrality is strongly distributed in the stations of Subway 'Line 1', and closeness centrality is high in the stations of the CBD area. Betweenness centrality is, however, much higher in the south-west region stations and the suburban transfer stations. For each station area, each land use was converted to 'Residence', 'Commerce', and 'Office' categories. Then the land-use pattern of each category, depending on the network centrality of each station with the distance from the station and building floor number, was estimated using binomial logistic model. As a result, this research proved that each centrality significantly affects the land-use categories in each station. Contrary to the relevant previous researches, this research confirmed that the grades of centrality for each station are different and this affects the land-use pattern of the station area significantly. 이창효, 홍성표, 이승일 국토계획
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