컨텐츠 바로기기

HOME > 통합검색

Korea Planners Association 통합검색

'토지' 에 관한 검색 결과입니다.

전체선택

  • Georgia Tech 스마트랙 (SMARTRAQ) 프로젝트 2003년 8월 초록보기

    저자 : 이수기

    • 대한국토·도시계획학회
    • 도시정보
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 출간년월 논문제목 본문 논문초록 논문저자 저널종류
    2003년 8월 Georgia Tech 스마트랙 (SMARTRAQ) 프로젝트 코카콜라, CNN, 그리고 델타항공의 본사가 위치하고 있는 도시, 애틀란타는 미국 남동부 조지아 주에 위치하고 있으며 미국 대도시권중 가장 빠르게 성장하고 있는 지역 중 하나이다. 특히 애틀란타 대도시권 (Metropolitan Atlanta Region) 은 도시 성장에 있어서 극심한 스포롤 (Sprawl) 개발과 함께 자동차 위주의 교통정책, 토지자원의 낭비, 농지 및 산림지 감소, 대기 및 수질 오염, 자연환경훼손 등 총체적인 계획문제들이 발생하고 있는 지역이다. 이러한 문제들을 해결하기 위한 일환으로 조지아택 (Georgia Institute of Technology) 도시 및 지역 계획과 에서는 주정부와 연방정부의 후원 하에 1998년 스마트랙 (SMARTRAQ : Strategies for Metropolitan Atlanta's Regional Transportation and Air Quality, http:// www.smartraq.net) 프로젝트를 수행하게 되었다. 필자는1999 년 부터 현재까지 조지아택 도시 및 지역계획과 GIS 센터에서 연구조교 (Research Assistant) 로 있으면서 스마트랙 프로젝트에 직·간접적으로 참여하고 있으며, 이 글을 통하여 스마트랙 프로젝트의 간략한 배경과 내용, 그리고 예상되는 효과를 살펴봄으로써 향후 우리나라 대도시권 계획과 성장관리에 참고 자료를 제시 하고자 한다. 이수기 도시정보
  • 고속철도 역세권 복합용도개발을 위한 이용자의 시설 선호도 분석 2014년 10월 초록보기

    저자 : 최막중, 이수기, 성현곤

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
    • XML xml링크
  • 2014년 10월 고속철도 역세권 복합용도개발을 위한 이용자의 시설 선호도 분석 During the past several years, the high-speed rail (HSR) system in Korea has changed people's long-distance travel behavior and transformed land use patterns in areas with high-speed rail stations. However, little research has been done to understand HSR users' characteristics and their preferences for potential facilities in the HSR station areas. This study aims to examine HSR users' facility preferences and suggest appropriate direction for mixed land use development in the HSR station areas. We conducted an on-board questionnaire survey (2,051 responses) of HSR users, including their personal characteristics and preferences for proposed facilities in the HSR station areas. Data on demographic and socioeconomic status, travel purposes and behavior, and accessibility issues to stations were also collected. The results of this study indicated that HSR users have strong common preferences for retail, dining, cultural, and leisure facilities regardless of their travel purposes. In addition, respondents who preferred office showed higher preferences for residential, convention, research, and public service facilities. Considering the high proportion of business travelers using the HSR system, this finding indicates the importance of mixed land use including office and its supporting facilities as well as commonly preferred facilities in the HSR station areas. 최막중, 이수기, 성현곤 국토계획
  • 근린환경특성이 보행만족도에 미치는 영향 분석 2016년 1월 초록보기

    저자 : 고준호, 이수기, 이기훈

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
    • XML xml링크
  • 2016년 1월 근린환경특성이 보행만족도에 미치는 영향 분석 This study examines the association between neighborhood environment and walking satisfaction using the Seoul Survey 2013. We use the multi-level models that examine the impacts of neighborhood environment on walking satisfaction, controlling for household and neighborhood effects. Analysis results indicate that demographic and socioeconomic characteristics are very important variables for walking satisfaction. Regarding neighborhood environments, subjectively measured neighborhood environment variables such as crime risk, noise, air pollution, parking problem and other neighborhood environment variables are statistically significant factors of neighborhood walking satisfaction. In particular, walking safety and amenity variables are very important for pedestrians’ walking satisfaction. Some neighborhood physical environment variables such as railway or highway pass are also significant. Such border vacuum variables show negative associations with walking satisfaction. Lastly, land use and road network variables do not show any statistical significance to the level of pedestrian’s walking satisfaction. We summarize key findings and discuss policy implications to improve neighborhood walking satisfaction in Seoul, Korea. 고준호, 이수기, 이기훈 국토계획
  • 서울시 토지이용 혼합유형과 보행량의 연관성 실증분석 2016년 12월 초록보기

    저자 : 최창규, 임하나, 이수기

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
    • XML xml링크
  • 2016년 12월 서울시 토지이용 혼합유형과 보행량의 연관성 실증분석 This study examines the relationship between land use mix and pedestrian volume using the 2009 Pedestrian Activity Survey in Seoul, Korea. Focusing on the various types of land use mix, this study identifies the most influential combinations of land use mix that have significant associations with higher pedestrian volume. The results are as follows. First, pedestrian volume is more likely to be higher in the commercial areas including sales facilities or traditional market facilities rather than residential areas. Second, if all things are equal, the total floor areas of neighborhood-level commercial facilities are positively associated with pedestrian volume. The total floor areas of office facilities also show a positive association with pedestrian volume. Third, this study identifies the combination of residential use with neighborhood-level commercial facilities, retail facilities, offices, and other facilities as the strongest land use mix that is associated with higher pedestrian volume. However, retail facilities such as big-box stores and department stores do not show a positive association with pedestrian volume. We assume that these facilities are more likely to be associated with cars rather than walking. This study contributes to public policies that tend to promote walking activities with mixed land use strategies in the mega-cities. Future studies need to address the best combinations of land use mix for walking activities in the context of local land use conditions. 최창규, 임하나, 이수기 국토계획
처음 페이지로전 페이지로 1 다음마지막으로