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  • 토지이용이 지방재정능력에 미치는 영향 2005년 8월 내용보기 초록보기

    저자 : 성현곤

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 출간년월 논문제목 본문 논문초록 논문저자 저널종류
    2005년 8월 토지이용이 지방재정능력에 미치는 영향 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 지역내 불균등 분포의 현황 및 추이
    Ⅲ. 지역내 재정불균등의 원인 분석 : 다중회귀분석
    Ⅳ. 요약 및 정책적 함의
    인용문헌
      This paper examined the impact of land-use pattern on intra-regional fiscal capacity in Seoul. Herfindahl Index (HI) was used to identify the variation in fiscal inequity among local governments within the city of Seoul for the past ten years. Its result shows that local fiscal inequity had decreased during the three years since the financial crisis in 1997 and then has increased. The paper also examined the relationship between land use pattern and local fiscal capacity after categorizing land use into three factors : residential, land-use, and jobs-housing imbalance factors. Local fiscal capacity has significant relationship to such factors as residential density, average apartment price, employment density, development density and Jobs-housing imbalance. Finally, the paper estimated impacts of these factors on local fiscal capacity by using a linear regression model after intentionally erasing some independent variables with multicollinearity to others. The result demonstrates that local fiscal capacity be significantly influenced by land use and jobs-housing imbalance as well as the wealth of residents. 성현곤 국토계획
  • Lessons from Experiences of the US TOD Planning and Policies 2005년 10월 내용보기 초록보기

    저자 : 성현곤

    • 대한국토·도시계획학회
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  • 2005년 10월 Lessons from Experiences of the US TOD Planning and Policies 국문요약
    Ⅰ. Introduction
    Ⅱ. Reviewing TOD-Related Literature in the United States
    Ⅲ. Lessons form US TOD Experiences
    References
      미국의 TOD와 관련된 계획과 정책의 역사는 1980년대로 거슬러 올라간다. TOD와 유사한 개념인 우려나라의 역세권 개발계획의 기본방향에 대한 제시가 1980년대 초반에 제시된 이래로 지속적인 논의가 있어 왔으나, 실질적으로 우리의 TOD의 계획과 정책의 경험은 거의 전무한 실정이다. 따라서 본 연구는 TOD의 계획요소들과 기대와 관련하여 TOD정책수립에 있어 실질적인 교훈을 미국의 경험으로부터 도출하고자 한다. 미국의 도시공간구조나 다른 여타의 특성들이 우리의 그것과 다르다 할지라도, 미국의 선례는 우리의 TOD의 계획과 정책의 수단 및 방향을 구축하는 데 중요한 간접경험을 제공할 수 있을 것으로 기대한다. TOD가 미국의 중요한 도시계획 및 교통계획의 주제가 되면서 TOD는 구성요소와 기대효과에 대한 논쟁이 지난 20여년동안 지속되어 왔다. TOD 구성요소와 관련하여서는, 주로 지하철역 중심의 고밀의 복합적 토지이용과 더불어 역주변의 주차공간을 계획적으로 축소할 것을 제안하고 있다. 그러나 현실적으로 TOD는 지하철역뿐만 아니라 대중교통결절점 중심으로 재편되어야 한다는 것이 바람직하며, 버스정류장을 중심으로 한 TOD의 정책수립도 배제하고 있지 않다는 사실을 파악하였다. 또한 대중교통결절점 주변의 지하철역에서의 주차공간의 제공은 단기적으로 바람직한 대안이나, 대중교통수요를 증대하기 위하여 장기적으로 주차공간의 축소하는 정책이 보다 바람직함을 파악할 수 있었다. 한편, TOD의 정책목표가 달성되기 위해서는 다른 정책, 예를 들어 교통 수요관리정책과 같은 전략들과 종합적으로 접근할 경우에 보다 높은 기대효과를 달성할 수 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 정책적 효과의 측면에서 토지이용이나 교통계획의 일방향적인 접근은 그 효과를 충분히 달성하기 어려우므로, 토지이용과 교통과의 연관성을 파악하여 정책수단을 수립할 필요성이 확인되었다. 성현곤 국토계획
  • 고밀도시에서의 토지이용이 통행패턴에 미치는 영향: 서울시 역세권을 중심으로 2006년 8월 내용보기 초록보기

    저자 : 노정현, 박지형, 성현곤, 김태현

    • 대한국토·도시계획학회
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  • 2006년 8월 고밀도시에서의 토지이용이 통행패턴에 미치는 영향: 서울시 역세권을 중심으로 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 고밀도 도시에서의 지속가능한 발전 전략 : 개념적 접근을 중심으로
    Ⅲ. 역세권내 토지이용과 통행패턴
    Ⅳ. 토지이용패턴과 통행수단분담패턴 연관성 분석
    Ⅴ. 요약 및 정책적 함의
    인용문헌
      This paper does not only examine what strategies are needed for sustainable urban development in a dense city, but also estimates impacts of land use on travel patterns in the rail-oriented areas of Seoul. There are three potential strategies to improve the sustainability of development and mobility in such a dense city as Seoul: Multi-centered urban structure, easy access to public transit, and the mixed use of land at the neighborhood level. Seoul have implemented policies of desirable multi-centered urban structure since the 1980s. Seoul also reformed public transit system in 2004 and have tried expanding it to the suburban areas. However, land-use strategies at the neighborhood level have not yet applied to the Seoul metropolitan area. Therefore, we investigated the impacts of factors of land-use patterns on travel mode choice for the rail-oriented areas by using multiple regression models so that its results are expected to contribute to developing strategies of sustainable neighborhood development. First, the results indicate that a denser development tends to encourage people to walk, as compared to drive a car or take transit, and take bus, as compared to take rail. But, the strategy of a denser development in rail station areas needs to be careful in that it also increase driving rather than transit use. Second, they show that strategies on the mixed use of land have positive impacts on walking and subway use for travel in terms of mode choice. Finally, the results show that while walking is a more dominant travel mode in residential-oriented rail station areas, subway tends to be more used by travelers than a car in employment-oriented ones. 노정현, 박지형, 성현곤, 김태현 국토계획
  • 철도역 접근성이 건축물 개발밀도에 미치는 영향 2014년 6월 초록보기

    저자 : 최막중, 성현곤

    • 대한국토·도시계획학회
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  • 2014년 6월 철도역 접근성이 건축물 개발밀도에 미치는 영향 This study is aimed at identifying the impacts of rail station accessibility to development density at the building unit level within the rail station areas of the Seoul city. Multi-level linear regression modeling is applied for the gross floor area and number of floors of architectural buildings by the distance of rail station area(250m, 500m, 1000m and 1500m), respectively. At the building unit level, employed are explanatory variables such as zoning type, use type of buildings and their distance of each building from the nearest rail station as well as distances from both road and intersection nearest for a building. At the second level for the nearest rail station from each building, employed are distance measures of each station for bus terminal, airport and central business district. Both interaction terms between rail station distance to a buildings and its use type and between transfer station and building use type are additionally included in the models For empirical modeling, the marginal distance for the rail station area is limited up to the 1,500-meter, based on review results of related previous studies. In general, our analysis results indicate that rail station accessibility has significantly positive relationship to the development density of buildings represented as gross floor area and number of floors, while such patterns for the use type as well as the density measure are differentiated. Specifically, the development density are positively associated with the distance from rail station for non-residential buildings, while it is not distinctively related to residential ones. However, the analysis results on the total floor of building are mostly same as but partly different from those for their number of floors by the distance of rail station areas. The results demonstrate that the emphasis on the development density in the planning and policies for rail station areas needs to be differentiated by both the access distance from a rail station and the use type of buildings. 최막중, 성현곤 국토계획
  • 고속철도 역세권 복합용도개발을 위한 이용자의 시설 선호도 분석 2014년 10월 초록보기

    저자 : 최막중, 이수기, 성현곤

    • 대한국토·도시계획학회
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  • 2014년 10월 고속철도 역세권 복합용도개발을 위한 이용자의 시설 선호도 분석 During the past several years, the high-speed rail (HSR) system in Korea has changed people's long-distance travel behavior and transformed land use patterns in areas with high-speed rail stations. However, little research has been done to understand HSR users' characteristics and their preferences for potential facilities in the HSR station areas. This study aims to examine HSR users' facility preferences and suggest appropriate direction for mixed land use development in the HSR station areas. We conducted an on-board questionnaire survey (2,051 responses) of HSR users, including their personal characteristics and preferences for proposed facilities in the HSR station areas. Data on demographic and socioeconomic status, travel purposes and behavior, and accessibility issues to stations were also collected. The results of this study indicated that HSR users have strong common preferences for retail, dining, cultural, and leisure facilities regardless of their travel purposes. In addition, respondents who preferred office showed higher preferences for residential, convention, research, and public service facilities. Considering the high proportion of business travelers using the HSR system, this finding indicates the importance of mixed land use including office and its supporting facilities as well as commonly preferred facilities in the HSR station areas. 최막중, 이수기, 성현곤 국토계획
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