컨텐츠 바로기기

HOME > 통합검색

Korea Planners Association 통합검색

'토지' 에 관한 검색 결과입니다.

전체선택

  • 중소 도시의 토지이용 및 도시형태와 자전거 통근 통행의 상관 관계 연구 2008년 10월 내용보기 초록보기

    저자 : 이경환, 김승남, 안건혁

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
  • 출간년월 논문제목 본문 논문초록 논문저자 저널종류
    2008년 10월 중소 도시의 토지이용 및 도시형태와 자전거 통근 통행의 상관 관계 연구 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 이론적 배경
    Ⅲ. 분석의 틀
    Ⅳ. 분석 결과
    Ⅴ. 결론
    인용문헌
      Non-motorized form of commuting has the potential for reducing environmental damage. The purpose of this study is to analyze land use and urban form that have influence on bicycle commuting of residents in the 54 small and medium-sized cities. In the study, land use and urban form of cities and other socio-demographic variables were used as explanatory variables in a causal model. 97,852 subjects from 54 cities in korea were selected as the final sample, and a statistical analysis was carried out by applying Random Intercept Logit Model. Analysis shows that socio-demographic variables of residents are important factor to affect bicycle commuting. And a high level of jobs-housing balance in the city results in more bicycle commuting. Unlike previous researches, however, there are not a significant correlation between housing density and bicycle commuting. Finally, in terms of urban form, residents showed a high level of bicycle commuting in concentrated cities. 이경환, 김승남, 안건혁 국토계획
  • 차량 주행거리에 영향을 미치는 도시 토지이용 및 도시형태 특성에 관한 실증분석 2014년 12월 초록보기

    저자 : 이경환, 서승연, 김승남

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
    • 미리보기 미리보기
    • 원문다운 원문다운
    • XML xml링크
  • 2014년 12월 차량 주행거리에 영향을 미치는 도시 토지이용 및 도시형태 특성에 관한 실증분석 The purpose of this study is to analyze land use and urban form characteristics that influence vehicle kilometer traveled (VKT). To do this, using the VKT data from the 743,312 vehicles in the 74 small and medium-sized cities, this study applied a multi-level analysis. The result shows that land use and urban form, including population density, jobs-housing balance, level of compactness and center distribution pattern, street connectivity, and existence of subway station, are closely related to the VKT. In particular, VKT is more likely to be small in compact, dense, and self-sufficient cities. Thus, compact developments can be acted as one of the most effective travel demand management strategies in small and medium-sized cities 이경환, 서승연, 김승남 국토계획
처음 페이지로전 페이지로 1 다음마지막으로