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'도시재생' 에 관한 검색 결과입니다.

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  • 영국의 통합재생예산(SRB)에 의한 도시재생 특성 2009년 6월 내용보기 초록보기

    저자 : 윤세형, 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 출간년월 논문제목 본문 논문초록 논문저자 저널종류
    2009년 6월 영국의 통합재생예산(SRB)에 의한 도시재생 특성 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 통합재생예산의 역사적 성격
    Ⅲ. 통합재생예산의 특성
    Ⅳ. 통합재생예산 지원성과의 실증분석
    Ⅴ. 결론
    부표. 우리나라의 도시 재생 관련 주제별ㆍ부처별 지원 프로그램
    인용문헌
      This paper examines the characteristics of Single Regeneration Budget (SRB) in England and their implications to Korean urban regeneration policy. The SRB plays an important role in transforming individual project-based physical redevelopment into community-based economic, social, and physical regeneration by endowing partnerships with a freedom to choose the regeneration themes and devise the scheme on their own. Bidding system also contributes to enhancing responsibility of the partnerships while increasing efficiency of budget allocation as well as leverage effects to induce private and other financial resources. Empirical evidences on regeneration themes supported by the SRB reveal that economic themes constitute the largest portion whereas physical themes the smallest. Nevertheless the majority is composed of hybrid cases in which economic, social, and physical themes are combined in various ways, implying the importance of a holistic and integrated approach for urban regeneration. 윤세형, 최막중 국토계획
  • 지역의 문화서비스 공급이 가계의 문화소비에 미치는 영향 2009년 11월 내용보기 초록보기

    저자 : 허지정, 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 2009년 11월 지역의 문화서비스 공급이 가계의 문화소비에 미치는 영향 Abstract
    Ⅰ. 서론
    Ⅱ. 이론 및 선행연구 고찰
    Ⅲ. 분석틀
    Ⅳ. 실증분석 결과 및 해석
    Ⅴ. 결론 및 시사점
    인용문헌
      This paper empirically estimates the effect of regional supply level of cultural services on household expenditure on cultural consumption in Korea. The supply level of cultural services is approximated by the number of employee in cultural service industry for each region (city, county, and borough) as adjusted by distances among regions in order to take account of both mass and distance effects in the framework of potential model. Multi-level random intercept model is applied since 4,113 household survey data are hierarchically clustered into 180 regions. Estimation results show that expenditure on cultural consumption increases for the households of higher income and education level as well as in the case one person households at level 1. Foremost it confirms that, at level 2, regional supply level of cultural services is positively and significantly related to household expenditure on cultural consumption, suggesting that policy efforts to improve local cultural environment can be an effective strategy for regional economic development and urban regeneration. 허지정, 최막중 국토계획
  • 살고싶은 도시만들기의 필요성과 개념 2006년 3월 초록보기

    저자 : 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
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  • 2006년 3월 살고싶은 도시만들기의 필요성과 개념 이 글에서는 살고 싶은 도시 만들기에 대한 참여정부의 공식적인 개념 정의에 구애 받지 않고, 필지 나름대로 생각하는 살고 싶은 도시 만들기의 비전과 개념을 정리하면서 살고 싶은 도시 만들기 작업이 앞으로 나가야 할 방향 등을 제시하고자 한다. 특히 이 글은 도시계획적 측면에서 살고 싶은 도시 만들기를 주로 도시의 새로운 물리적 환경의 조성이라는 관점에서 해석하고, 이를 기성시가지의 도시재생(revitalization)을 위한 방법으로 발전시킬 수 있는 방향에 초점을 맞추도록 한다. 또한 그 과정에서 주로 지방정부와 지역주민의 역할을 상대적으로 강조하고자 한다. 최막중 세미나자료집
  • 영국 도시재생의 국가정책 의제화 과정과 요인 2013년 11월 초록보기

    저자 : 김예성, 최막중

    • 대한국토·도시계획학회
    • 국토계획
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  • 2013년 11월 영국 도시재생의 국가정책 의제화 과정과 요인 This study classifies and identifies the factors that have made urban regeneration an important national policy agenda in the UK, by examining the historical process of central government's policy development in the 1960-80s. Serious social, economic, and physical decline concentrated on inner cities obviously consisted of external fundamental factors that justified central government's involvement in local problems of urban decline. Racial conflicts against coloured immigrants and resultant riots as well as strikes served as external trigger factors. Meanwhile, as internal fundamental factors, the tradition of social welfare policies established after WWII provided a basis on which urban regeneration could be considered as a social policy targeting place instead of people. Finally, internal initiator factors were composed of government cabinet members including prime ministers as well as politicians and royal families who played important roles in setting national policy agenda for urban regeneration. Based upon the findings, this study urges to develop unique Korean model for urban regeneration taking account of the differences in the factors affecting policy agenda setting despite similar legislative scheme between UK and Korea. 김예성, 최막중 국토계획
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